Współistniejemy - EDukacja włączająca

Szacunek do odmienności. Nie lubię słowa tolerancja, ponieważ zakłada ono, że tolerujący jest powyżej tolerowanego. Jest wart więcej niż tolerowany, więc robi mu łaskę, uprzejmość i go toleruje.(…) Lubię słowo „współistnienie”.
Andrzej Seweryn
Szanujemy odmienność. Rozumiemy neuroróżnorodność. W celu wyjaśnienia, czym jest neuróżnorodność, pozwolimy zacytować sobie fragment książki „Książka o człowieku w spektrum autyzmu”, który idealnie oddaje to, jaka idea przyświeca naszej szkole w tym temacie. Zdolności przystosowawcze, myślenie, uczenie się, uwaga, pamięć oraz szereg innych zaawansowanych procesów zarządzanych przez układ nerwowy różnią się u poszczególnych osób. Przyjęło się patrzeć na te różnice pod kątem deficytów. Różnice rozwojowe nie stanowią o dysfunkcji. Deficyty i zasoby uzupełniają się, tworząc spektrum unikalnych perspektyw i mikrokosmosów, które wpływają na siebie i czynią świat bogatszym oraz pełniejszym.
Taka jest właśnie perspektywa humanistyczna – oparta przede wszystkim na szacunku do człowieka i pracy z zasobami, znacznie mniej zaś skoncentrowana na brakach i dysfunkcjach.
Osoby identyfikujące się jako neuronietypowe to te o odmiennych niż typowe wzorcach neurologicznego i psychologicznego funkcjonowania. Początkowo pojęcie neuroróżnorodność odnosiło się jedynie do osób w spektrum autyzmu. Dziś można tak również określić ADHD, specyficzne trudności w uczeniu się i rozwoju mowy (dysleksję i dysgrafię, dyskalkulię, specyficzne zaburzenia językowe […].
Zapraszamy do szkoły uczniów zarówno neurotypowych, jak i neuronietypowych. O tym, jakie przynosi to korzyści każdej ze stron, mogą Państwo przeczytać na naszej stronie internetowej, gdzie piszemy o edukacji włączającej.
Edukacja włączająca to podejście do procesu kształcenia i wychowania, które ma na celu przezwyciężenie wykluczenia ze społeczeństwa, zwiększanie szans edukacyjnych wszystkich uczących się osób przez zapewnianie im warunków do rozwijania indywidualnego potencjału, a także pomoc w zwalczaniu dyskryminacji.
Działania szkoły i nauczycieli skupiają się na tym, aby każde z dzieci miało możliwości uczenia się na najwyższym dla siebie poziomie, bez względu na to, czy jest wybitnie inteligentne, ma trudności emocjonalne czy jest osobą z niepełnosprawnością. Dzięki takiemu nastawieniu nauczycieli, stosowaniu zróżnicowanych metod pracy, dostosowaniu wymagań edukacyjnych i systemu oceniania, w naszej szkole - wdrażającej edukację włączającą - zyskuje każdy uczeń.
Dzięki edukacji włączającej dzieci z niepełnosprawnościami mają możliwość pełniejszego rozwoju intelektualnego, osobowego, a przede wszystkim społecznego, dzięki temu, że przebiega on w naturalnym środowisku. Dla dzieci pełnosprawnych jest to okazja do oswajania się z odmiennością, uczenia się akceptacji, tolerancji i solidarności.
Wybierz dobrą szkołę dla swojego dziecka. Dołącz do nas.
