GEOMETRIA W ŚWIECIE NAUKI I SZTUKI
Celem projektu jest zapewnienie uczniom unikalnego i angażującego sposobu rozwijania wiedzy i umiejętności z zakresu matematyki, biologii, informatyki oraz plastyki w obszarze geometrii przestrzennej. Rozwinięcie umiejętności społecznych i kulturowych między uczniami oraz zdobycie praktycznych kompetencji w projektowaniu, modelowaniu i analizowaniu struktur geometrycznych łącząc różne dziedziny nauki. Projekt jest finansowany przez mFundację.
Etapy projektu:
Etap I - Uczniowie na lekcji matematyki poznają podstawowe pojęcia i wzory z zakresu geometrii płaskiej i przestrzennej. Stworzą mapy myśli, prezentujące związki geometrii z innymi dziedzinami. Rozpoczną realizację zadania polegającego na zaprojektowaniu mydła w bloku podzielonego na mniejsze mydełka. Zadanie będzie wymagało od uczniów zastosowania wzorów na objętości i pole powierzchni graniastosłupów, rysowania i wycinania siatek prostopadłościanów, umiejętności szacowania, kalkulowania kosztów produkcji przy użyciu składników takich jak: zioła, kwiaty, owoce, błyszczące drobinki itd.
Etap II - Na lekcjach biologii uczniowie dokonają analiza struktur geometrycznych w biologii, takich jak kształty komórek czy struktury molekularne. Zaprojektują trójwymiarowe modele komórek roślinnych oraz zwierzęcych, które następnie zostaną wydrukowane przy użyciu drukarki 3D.
Na lekcjach informatyki uczniowie zostaną zapoznani z geometrią komputerową i zastosowaniem algorytmów geometrycznych w programowaniu. Na lekcjach historii dokonają analizy dzieł sztuki z następujących epok, w których wykorzystano elementy geometryczne. Następnie na zajęciach komputerowych sami stworzą charakterystyczne dzieła sztuki, inspirowane geometrią przy użyciu drukarki 3D.
Etap III - Uczniowie dokonają analizy codziennych sytuacji, w których stosowane są zasady geometrii (np. planowanie trasy, układanie mebli, czy projektowanie wnętrz). Rozwiążą praktyczne problemy związane z geometrią w życiu codziennym.